A cheesy story

2016-12-30-13-20-52

Storytelling har länge varit högt på företagens dagordning. Alla måste ha en berättelse, som kan förklara vad man gör, hur man kom till och vad man strävar efter. Vill man ha ett genomfört exempel på detta kan man titta på The Lego Story…

https://www.youtube.com/watch?v=NdDU_BBJW9Y

Men sen finns det företag som vill för mycket på för lite plats. Jag gillar osten Blå Castello, men upptäckte att de inuti förpackningen skriver sin story. Men där Legos historia ger trovärdighet och förtroende, ger Castellos känslan av too much. Att en ostproducent embarks on a quest kanske man kan acceptera, men det är svårt att tro på att hans första tanke var att bring inspiration to cheese lovers around the world. Och helt ärligt: vad är en cheese experience? Jag vill ha en ost, inte en experience. Resultatet av detta overkill är att allt verkar som klyschor och överdrifter – och det på en ytterst begränsat utrymme. Castello vinner klart tävlingen ”hur mycket floskler kan man stoppa in i en text om 53 ord”.

Och vad som ytterligare bidrar till att urholka effekten, är den helt ohämmade blandningen av versaler och kursiv. Det luktar amatörism, och inte på något charmigt sätt.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: