”Hur tänkte de här?”

När man studerar politisk kommunikation i valtider, får man ofta anledning att undra sig. Särskilt när det kommer til prylarna, dessa objekt som partierna delar ut på gator och torg, i posten eller i valstugorna. Janne Sundling har skrivit en rolig och intressant bok om detta, RÖSTA! Om PR, prylar och påverkan, och även detta val har sina föremål.

Att Moderaterna delar ut plastbrickor som kan sättas i nyckelringen och användas i köpvagnarna i stället för riktiga pengar, är inget man numera förvånas över. Det är en pryl som har en praktisk användning och som man alltid kan behöva en ny av, eftersom de går sönder eller kommer bort. Dessutom är man van att se dessa brickor med alla möjliga reklambudskap – min gamla bricka gör reklam för en recept-sajt på nätet.

Vad är det som styr urvalet av partiprylar? Ja, krasst får man konstatera att det i hög grad är utbudet hos de företag som erbjuder ”profilprodukter”. Kepsar, t-shirts, ballonger, kapsylöppnare (vilket börjar bli en förlegad vara), cerat, kondomer … och alltså köpvagnsbrickor. Produkter som fyller en funktion och som det finns en snabb omsättning på, antingen därför att de förbrukas eller för att de kommer bort.

Ibland lyckas partierna hitta eller skapa en profilprodukt som i högre grad hänger ihop med partiets ståndpunkter och de frågor man tar upp – antingen direkt eller på ett humoristiskt sätt. Här är det lite ont om nyare exempel, men när SSU i Danmark för några decennier sedan uppmanade förstagångsväljarna att rösta med sloganen att ”på tisdag gör 250 000 danskar det för första gången” och en affisch med ett par i en säng, så var kondomer en ”naturlig” pryl att dela ut till målgruppen.

Vad är syftet med ”profilprodukter”? Det är att skapa en positiv känsla för partiet, påverka partiets ethos, t.ex. genom att man får en praktisk sak som man kommer att använda ofta, och där man förväntas mer eller mindre medvetet tänka positiva tankar på avsändaren varje gång.

Men ibland frågar man verkligen sig själv: ”Hur tänkte de här?” 2014 är vinnaren i konstigaste-partipryl-och-text-kombinationen Socialdemokraterna i Alingsås. Detta var vad man fick i en liten plastpåse, tillsammans med en ballong i en praktisk tygkasse:

DSCN3796marke

Ursäkta, men en S-märkt pastaslev? ”För allas bästa. I hela Alingsås.”?
Jag lusläste texten flera gånger, men det står ingenstans något som helst om prylens funktion i det politiska livet. Vi stötter varandra, bra – men vad har det med pasta att göra? Hade man bara skrivit något om gemensam matlagning, kunde man (kanske) ha förstått sammanhanget. Eller om man hade skojat till det lite genom att säga att det var dags att ”röra om i grytan” i Alingsås… Nu står man med en politisk pamflett, en inte speciellt snygg pastaslev och ett stor frågetecken. Var det allt de hade kvar i prylshopen? Eller var det något som blev över från ABF-kursen i matlagning för ensamma män över 60 år? Svaret kanske finns i botten på grytan…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: